Har ni behov som skulle kunna bli produkter?

Från och till händer det att våra kunder under projektuppstart föreslår att vi ska skapa en produkt av det verktyg vi utvecklar åt dem. Om detta är av kundens goda vilja eller som ett försök att hålla nere kostnaden låter vi vara osagt.

Sanningen är att det oavsett anledning sällan är en bra idé. Eller det är en bra idé, men fel kontext.


Anledningen till att de lösningar vi utvecklar till kunder sällan produktifieras beror främst på att vi inte har kompetensen som krävs för att generallisera kundens process till ett system som passar många. För oss som inte arbetar med processerna dagligen är det svårt att veta vad som är verksamhetsunikt och vad som är generellt. Dessutom är det väsensskilt att utveckla en produkt och att ta fram ett anpassat system. Den föregående kräver detaljer som den senare klarar sig bra utan och kunder är sällan villiga att betala för detaljer som inte behövs.

Men låt oss istället vända på perspektivet. Varför är det vi som ska produktutveckla? Är det inte bättre att ni gör det? Ni sitter ju trots allt på såväl kompetensen, som behovet. Vad hade hänt med er trovärdighet, ert varumärke och ert anseende i branschen om ni är den som förser branschen med de lösningar som säkrar ett kvalitativt arbete? Om ni sen kan tjäna pengar på att utveckla verktyg som effektiviserar ert arbete är det kanske inget större problem, eller hur?